Sluit Aan het laden....

Hoe maak je een succes van jouw ontwerpwedstrijd?

We krijgen vaak de vraag wat opdrachtgevers kunnen doen om hun wedstrijd extra aantrekkelijk te maken voor ontwerpers. In dit artikel vertellen we meer over een ontwerpwedstrijd en wat je kan doen om er een succes van te maken.

Nog niet eens heel lang geleden stapte je als ondernemer naar een reclamebureau als je een logo, huisstijl of advertentie nodig had. Tegenwoordig kun je op verschillende sites grafische ontwerpwedstrijden plaatsen waarbij je gebruik maakt van crowdsourcing. Je schrijft een wedstrijd uit, geeft aan wat je nodig hebt en waarvoor en ontwerpers zenden hun ontwerp in. Je krijgt dan niet één voorstel maar je kunt kiezen uit vele voorstellen.

De ‘Pitch’ begon in 2009


Het concept is totaal nieuw, of toch niet? Niet helemaal, in de reclamewereld is een pitch houden als je op zoekt bent naar een nieuw design (huisstijl of campagne) heel normaal. Design marktplaatsen maken het alleen toegankelijk voor een groot publiek. Pioniers in Nederland waren Logomatch en Ontwerpen-voor-geld, zij begonnen als eerste met het organiseren van ontwerp wedstrijden.

Hoe zorg je ervoor dat jouw ontwerpwedstrijd een succes wordt? Hieronder een aantal tips waarmee jouw ontwerpwedstrijd opvalt.

Duidelijk wedstrijdomschrijving


Zorg voor een duidelijke en heldere wedstrijd omschrijving. Heb je een logo nodig voor je bedrijf of product? Geef dan in de omschrijving aan wat jouw bedrijf of product doet. De naam van het bedrijf of product vermelden moet je zeker niet nalaten. Wil je een zakelijke uitstraling of juist speels, welke kleuren zou je graag in het logo zien of wil je dit juist door de ontwerpers laten invullen.

Communicatie


Communiceer met de ontwerpers. Laat weten of een ontwerp je aanspreekt. Dit kan vaak door het geven van sterren of cijfers. Mocht je iets veranderd willen zien in een ontwerp, vraag het de ontwerper. Ontwerpers kunnen het design qua kleur of lettertype aanpassen. Door middel van goede communicatie komen jullie, opdrachtgever en ontwerper, tot het beste eindresultaat. En dat is wat je wilt, je logo of huisstijl moet een aantal jaren mee.

Voldoende prijzengeld


Val op, zorg voor voldoende prijzengeld! Als je zorgt voor een reële beloning, spreek je alle ontwerpers aan zodat de ontwerpen ook van een hoge(re) kwaliteit zullen zijn. De tijd van een dubbeltje op de eerste rang is voorbij, nu de economie weer aantrekt. Ontwerpers zijn vaak uren bezig met een mooi ontwerp, een passende beloning is dan zeker op zijn plaats.

Een ontwerpwedstrijd voor ieder ontwerp (keep it simple!)


Het is niet zinvol om in één wedstrijd meerdere opdrachten te plaatsen. Bijvoorbeeld een bedrijfsnaam en logo. Je ziet dan vaak dat de naam van de één en het logo van de ander mooi gevonden worden. Het is dus handiger om eerst een wedstrijd voor een bedrijfsnaam te plaatsen en aan de hand van de gekozen naam, een logo wedstrijd te starten. Bij een huisstijl wedstrijd kun je wel om meerdere items vragen, zoals briefpapier, envelop en visitekaartje; dit valt onder één opdracht.

Schrijf een Poll uit


Bij de meeste platformen kun je een aantal ingestuurde ontwerpen selecteren en daarmee een poll samenstellen. Deze poll kun je dan naar vrienden, familie of klanten sturen en heel makkelijk peilen of jouw nieuwe ontwerp in de smaak valt.

Voor vele uitingen kun je een grafische ontwerpwedstrijd uitschrijven, denk hierbij aan wedstrijden voor het ontwerp van een logo, huisstijl, flyer, advertentie, website, banner, bedrijfsnaam, T-shirt en ga zo maar door.

Benieuwd hoe het werkt? Ervaar het zelf en start een wedstrijd. Lees meer
Ben je ontwerper? Registreer je nu! Lees meer
32%
()

Uploaden annuleren